Met de trein naar Turijn
Dag 5 in de Susa Vallei
We overnachten aan het Laghi di Avigliana in de Susa Vallei bij Le Maddalene B&B. Deze fantastische B&B ligt hoog boven het meer en is een geweldige plek om te verblijven. We hebben een appartement incl ontbijt. Op onze eerste morgen zijn we benieuwd wat we voorgeschoteld krijgen. Italiaanse ontbijtjes zijn meestal zoet met veel cake ed.
Nou, dat is hier niet het geval. Wanneer we binnenkomen wanen we ons in een engels landhuis. De buitenkant heeft dat een beetje, de inrichting binnen is heel stijlvol. We krijgen een plekje aan het raam en de tafel staat al vol met allerlei lekkere hapjes en id cake. Of we koffie willen, of we yoghurt willen, en of ook een eitje willen. Poh, dit is werkelijk een luxe B&B.
Ik ben dol op ontbijten in een B&B. Samen met de locatie vind ik dat altijd het leukste van de overnachting. Das mijn Quilty Pleasure. Het ontbijt bij Le Maddalene samen met de ontbijtruimte en het uitzicht maken deze B&B echt geweldig. Mocht je in de Susa Vallei willen overnachten, doe het dan hier. Het eten is heerlijk.
Met de trein naar Turijn.
Le Maddalene B&B ligt in het dorpje Avigliana en van daaruit reis je makkelijk in een half uurtje met de trein naar Turijn. Mocht je naar de stad willen, dan laat de auto maar thuis. Parkeren is een ramp en ook nog eens prijzig. Als je met de auto naar Turijn komt dan moet je er rekening mee houden dat je zonder vergunning een redelijk groot deel van het centrum niet in mag overdag. Deze zone staat aangegeven met borden waarop ‘zona traficco limitato‘ staat. Een aantal parkeergarages aan de rand van deze zone, zoals bijvoorbeeld die onder het Piazza Vittorio Veneto, is wel bereikbaar. Opdat je het weet!
Het station van Avigliana is eenvoudig te bereiken en er is een redelijk grote parkeerplaats. Treintickets koop je heel makkelijk online bij Trainline.com. In Turijn kom je aan op Porta Nuova of Porta Susa. Vanuit beide stations loop je eenvoudig de stad in.
Turijn
Turijn is de grootste stad en de hoofdstad van de Italiaanse regio Piëmont. Piëmont wordt gezien als de bakermat van het huidige Italië. In 1861 werd vanuit Piëmont het Koninkrijk Italië. Op dat moment was Turijn de eerste hoofdstad van Italië. In een referendum na de Tweede Wereld Oorlog was er een lichte voorkeur aan stemmen voor een Republiek en daarmee was het Koninkrijk Italië verleden tijd. Turijn als hoofdstad kwam helemaal niet meer in beeld. Turijn onderscheid zich wel van andere grote steden in Italië. De stad heeft opvallend weinig hoogbouw en is er veel ruimte gecreëerd binnen het rechtlijnige stratenplan van het Turijnse centrum. Dit samen met prachtige barokke palazzo’s en andere gebouwen geven Turijn een karakteristiek uiterlijk. Toch verliest Turijn het van Florence, Milaan, Rome, Venetië en zelfs Verona. Best jammer, want Turijn heeft genoeg te bieden.
Wil je vanuit Nederland een weekendje Turijn doen? Dan is de reis per trein naar Turijn heel goed te doen.
Het duurt gemiddeld ruim 17 uur om met de trein van Amsterdam naar Turijn te reizen, over een afstand van ongeveer 838 km. Elke dag rijden er volop treinen vanaf Amsterdam naar Turijn. Voor prijzen en tijden kun je kijken bij NS International
Hoe vroeger je boekt, hoe voordeliger de tickets.
FIAT Fabriek Turijn
Wij arriveren met de trein op station Porta Nuova. Het station is een echte blikvanger. De voorgevel heeft een zware maar mooie symmetrische architectuur en de accenten in een bijzonder rode kleur maken dit gebouw erg sierlijk. Op het station kun je dagkaarten kopen voor al het OV in de stad. Wanneer je een weekendje gaat, kun je een 48 uurs kaartje kopen. Een dagkaartje kost op het moment van schrijven 4,95€ Veel zul je het niet nodig hebben want de stad is redelijk compact, maar wij willen naar de bakermat van Turijn: De FIAT fabriek. Deze ligt iets buiten het centrum.
De Fabbrica Italiana Automobili Torino (FIAT) draagt de naam van de stad trots in haar merknaam en de erfenis van Fiat is op tal van plekken nog te zien. De mooiste plek waar Fiat nog voortleeft is in het Lingotto, de voormalige Fiat-fabriek even buiten het historisch centrum, ontworpen door architect Matté Trucco. Vanaf station Porta Nuova neem je de metro naar Lingotto, en daarna is het maar een paar minuten lopen naar de fabriek. Waar ooit de auto’s werden geproduceerd en getest, kun je nu winkelen, kunst en films kijken, eten, wandelen en slapen in een hotel (er zijn er twee). Op het dak wandel je over het vroegere testcircuit van Fiat.
Onze interesse in de Fiat Fabriek komt voort uit het feit dat wij een Fiat 500 hebben uit 1972. Ze compleet gestript en weer opgebouwd in originele staat door mijn zwager. We zijn blij met ons karretje en ze start altijd. We zijn dan ook benieuwd waar onze Oldtimer geproduceerd is.
Lingotto werd in 1922 geopend, nadat er zeven jaar was gebouwd aan wat toen de grootste autofabriek van de wereld was. In 1982 reed de laatste Fiat over het testcircuit en werd de fabriek gesloten. Gelukkig werd het gebouw niet met de grond gelijk gemaakt. De beroemde Italiaanse architect Renzo Piano kreeg de opdracht om het gebouw een nieuwe functie te geven. Hij werkte ruim zeven jaar aan de verbouwing en het resultaat mag er wezen! Het is een prachtig complex geworden. Om boven bij het testcircuit te komen moet je eerst in het winkelcentrum omhoog met de lift. Daarna staan overal bordjes met Pista 500, dus je kunt het niet missen.
Eenmaal boven is er een Bookstore en een balie voor tickets voor de Pista 500. Wil je alleen de testbaan op, dan betaal je €2,00. Wil je kunstcollectie ook bewonderen, dan betaal je € 12,00 voor het totaal pakket. Daarna mag je weer met de lift en sta je op het Fiat 500 Testcircuit! Hoe Gaaf.
De testbaan is continu ingericht met kunst, en er staan veel verschillen planten en bomen. Dat maakt het meer dan alleen maar een strook beton. Het is prachtig. De Testbaan is 1,5 km lang en het is superleuk om helemaal rond te lopen.
Op het dak kwam het symbool van het nieuwe Lingotto, de Bolia, een bolvormige conferentieruimte van staal en glas met een prachtig uitzicht.
Een rondje lopen over de testbaan op het dak kan meestal wel, maar wil je zeker zijn van een wandeling over het voormalige testcircuit, boek dan een nachtje in het NH Lingotto Hotel. Nu was het helemaal niet druk, maar ik weet niet hoe het in het hoogseizoen is.
Je hebt ook meteen een uitzicht over de stad met de Arco Olimpico
Bijzonder was bijvoorbeeld de lopende band van Fiat, die maar liefst over vijf verdiepingen voortliep. Hoe hoger je kwam, hoe completer de auto’s waren. Eenmaal op het dak waren de auto’s klaar voor de daar aangelegde testbaan, waar op een serieuze testrit werd gemaakt. Daarna reden de auto’s over een spiraalvormige hellingbaan naar beneden, klaar voor de verkoop. Die helling is er nog en ligt aan de zuidkant van de testbaan.
We hebben daar best een hele tijd rondgelopen en sluiten daarom af met koffie in het Pista 500 cafe. Het terras buiten geeft mooi zicht op de bocht.
Dit is letterlijk en figuurlijk wel een hoogtepunt voor ons. Ook als je geen Fiat liefhebber bent, is het interresant om hier een kijkje te nemen. . Daarna kun je je vermaken in het winkelcentrum of je gaat zoals ons naar Eataly. Het ligt om de hoek, en is een perfecte plek voor een lunch of iets anders.
Automuseum Turijn
Vlakbij Lingotto, op 10 minuten lopen van Eataly, vind je het ‘Museo Nazionale dell’Automobile di Torino‘, afgekort het Automuseum van Turijn. Dit museum behoort tot de belangrijkste musea als het gaat om de historie van automobielindustrie. De collectie van auto’s is uniek en wereldberoemd maar daar blijft het niet bij. Het museum is een walhalla voor iedere autoliefhebber. Museo Nazionale dell’Automobile is een soort reis door de tijd die je continue verrast.
Openingtijden: maandag van 10-14.00 uur, dinsdag van 14-19.00 uur, woensdag, donderdag en zondag van 10-19.00 uur en vrijdag en zaterdag van 10-21.00 uur
Entreeprijs: Volwassenen € 15,00 . Voor alle andere ticketprijzen kijk op de website
Eenmaal binnen ga je met de roltrap omhoog, en kom je op de afdeling met de oudste auto's. Het is prachtig om te zien hoe het museum begint met de uitvinding van het wiel, en daarna de 1e auto's van verschillende merken ten toon stelt.
Het museum leidt van je boven naar beneden over 2 verdiepingen. Onderweg zijn er interactieve spellen, een film over de autoproductie wereldwijd en heel veel auto's. Ook als je geen autoliefhebber bent, is dit museum een aanrader.
Hoe leuk is het als we ons eigen model in het museum zien staan!
Wanneer je weer op de begane grond staat, wordt je getrakteerd op alles wat met de F1 te maken. Oude helden, een eerbetoon aan Ayrton Senna en veel kleding.
Als je dit museum gaat bezoeken, trek er dan zeker een paar uur voor uit. Niks geen suffe of stoffige boel! Het is gewoon een prachtige kijk op de auto historie.
Centrum Turijn
Nadat we uit het Museum zijn gekomen nemen we de metro terug naar het centrum. We hebben nog een paar uur de tijd om in vogelvlucht over de mooie pleinen en straten van Turijn te slenteren.
Wanneer je terug bent op het Porta Nuova Station loop je via de chique Via Roma naar het Piazza San Carlo. Alles in deze straat ruikt en ziet er welvarend uit. Aan de Via Roma vind je luxe van de absolute top in mode, sieraden, parfum en delicatessen – Louis Vuitton, Chanel, Max&Co ed. De prachtige bogen maken het een belevenis om hier te winkelen.
Piazza San Carlo
Het eerste plein dat je tegenkomt is het Piazza San Carlo, een van de vele mooie pleinen die Turijn rijk is. Aan weerszijden vindt je vele terrassen en winkels. Ook hier wandel je onder statige bogen. Ideaal als het wat minder weer is zoals nu.
Piazza Castello
Het Piazza Castello is een indrukwekkend plein. Je vindt er namelijk het Palazzo Reale, dat in 1646 werd gebouwd in opdracht van Christina van Frankrijk. Het paleis moest het oudere bisschoppelijke paleis vervangen.
Het Palazzo is te bezichtigen maar daarvoor zijn wij te laat jammer genoeg. Binnen schijnt het prachtig te zijn met veel pracht en paal. In een van de zijvleugels tref je de Galleria Sabauda aan, een van de grootste kunstgaleries van Italië.
Het paleis is geopend van 9:00 tot 19:00 uur, maandags gesloten.
Ondanks dat het Palazzo gesloten is, kun je wel naar de binnenplaats. Er ligt een prachtige vloer.
Kathedraal van Turijn
Via de binnenplaats van het Palazo Real kom je bij de Kathedraal van Turijn uit. Ze valt wel een beetje in het niet met de achtergelegen toren van het Palazzo Real
Per toeval lopen we langs Porta Palatina. Het Porta Palatina is het bekendste Romeinse monument van Turijn uit de tijd van Augustus, De Romeinse stadspoort is mooi om te zien, maar dat is het ook. Het parkje erachter wordt vooral gebruikt door de stadbewoners om te picknicken.
We krijgen ondertussen wel zin in koffie en natuurlijk doen we dat bij Caffé Al Bicerin. We slenteren langs terrasjes en door mooie straatjes en zijn het erover eens dat Turijn heel sfeervol is.
De lekkerste koffie drink je bij Caffé Al Bicerin
Al Bicerin is het oudste café van Turijn, het bestond al in 1763, en was een populaire ontmoetingsplek. Onder andere Italo Calvino, Camillo Bensi di Cavour, Alexandre Dumas, Nietzsche en Puccini genoten hier van hun koffie en van heerlijke chocoladetaart. Wanneer je informatie over Turijn opzoekt op internet, kom je al gauw iets tegen over Al Bicerin. Daar drink je blijkbaar de lekkerste koffie. Dat wilde ik absoluut uitproberen.
Het Caffé Al Bicerin is een onopvallend klein cafeetje, op het Piazza della Consolata. Het is er gezellig druk binnen. We krijgen een tafeltje toegewezen achterin. Een kopje koffie is in Italië onwaarschijnlijk goedkoop, dat is hier absoluut niet het geval. Het eenvoudigste kopje koffie kost € 12,00 Een goede Bicerin bestaat uit: koffie, chocola en room en je mag absoluut niet roeren. Daarmee verpruts je de smaaksensatie. Het precieze recept is geheim.
Must-Taste
We kiezen allebei een andere koffie nl : The Bicerin. Dit is de originele Bicerin koffie. En de Gli Zabaioni; Gemaakt met verse eieren die met de hand zijn opgeklopt om een zachte en luchtige consistentie te verkrijgen met Marsala smaak. Het lijkt een beetje op ons Advocaatje maar dan warm. De drankjes zijn perfect. Voor deze 2 drankjes tikken we bijna € 30,00 af. Maar, je mag het niet missen als je in Turijn bent.
Het Nederlands Elftal speelt vanavond tegen Frankrijk, dus we nemen de trein van 20:00 uur terug naar Avigliana. Dan zijn we op tijd terug en kunnen we de wedstrijd kijken in Pub Bel Sugne in Avigliana. Daar hebben we gisteren ook gezeten en dat was supergezellig. Ik had de terugreis treintickets voor 22:00 uur online besteld, en bij aankomst op het perron mogen we van de conducteurs niet mee. Nou ja zeg, Wanneer je tickets online besteld, kun je ten alle tijden wijzigen of annuleren. De conductrice helpt mij, om de tijd te veranderen zodat we wel mee kunnen. Gekkigheid. De trein is bijna leeg. Mijn batterij van de telefoon ook, dus het lukte nog net om de boel te wijzigen. Ik had het zweet om m'n voorhoofd staan:)
Pub Bel Sugne
We zijn op tijd in Avigliana, en rijden daarna naar Pub Bel Sugne. Zo vol als het gisteren was, zo leeg is het nu. We zijn de enige Nederlanders en de Italianen vinden het super grappig. We kijken de teleurstellende wedstrijd met een biertje en een borrelplank. Het blijft 0-0. Zo jammer.